۷ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۰:۳۹

"تاگس انسایگر":

ریسک مداخله نظامی در سوریه برای آمریکا بسیار بالاست

ریسک مداخله نظامی در سوریه برای آمریکا بسیار بالاست

یک روزنامه سوئیسی در مطلبی تصریح کرد که خطر مداخله نظامی در سوریه برای آمریکا بسیار بالا و امکان عملی کردن چنین اقدامی به بهانه ادعاهای اخیر این کشور مبنی بر احتمال کاربرد سلاحهای شیمیایی از طرف دولت سوریه علیه شورشیان بسیار بعید است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه سوئیسی "تاگس انسایگر" به قلم "مارتین کیلیان" در تحلیلی نوشت: بعد از اینکه مقامات کاخ سفید روزهای اخیر از استفاده احتمالی دولت سوریه از سلاح شیمیایی علیه گروههای شورشی سخن گفتند حدس و گمانها درباره احتمال مداخله نظامی آمریکا در این کشور بار دیگر افزایش یافته است.

وزیر دفاع آمریکا کتبا به کنگره پیغام داده است که سازمانهای اطلاعاتی آمریکا با احتمالهای شک و یقین متفاوت، کاربرد سلاح های شیمیایی از طرف حکومت اسد را تایید کرده اند.

دولت اوباما در ماههای گذشته چندین بار به حکومت بشار اسد درباره کاربرد سلاح های شیمیایی هشدار داده بود. از جمله اظهار داشته بود که رد شدن دولت سوریه از این خط قرمز عواقب سختی به همراه خواهد داشت.

نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد که البته با وجود فشارهای برخی سناتورهای آمریکایی برای مداخله نظامی در سوریه انتظار نمی رود که اوباما به این زودی دست به چنین اقدامی بزند، خطرات چنین اقدامی برای آمریکا بسیار بالا بوده و مشخص نیست که مسکو و تهران چه واکنشهایی را به این مسئله نشان داده و تاثیرات احتمالی مداخله نظامی آمریکا در شرایط متشنج عراق چه خواهد بود و خطراتی که در این زمینه ایجاد می شود بزرگ است.

باراک اوباما تاریخچه جنگ ویتنام را دقیقا مطالعه کرده است و می خواهد از یک مداخله نظامی حساب نشده دیگر در سوریه به هر قیمتی جلوگیری به عمل آورد. بخصوص شرایط تهدید آمیز و متشنج در عراق مدرک دیگری برای یک مداخله نظامی حساب نشده آمریکا در خاورمیانه است.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب با تاکید بر اینکه البته پنتاگون اخیرا تصمیماتی را برای مداخله نظامی در سوریه تنظیم کرده خاطر نشان کرد که البته اجرایی کردن این تصمیمات  در حال حاضر کاملا بعید به نظر می رسد.

کد خبر 2041331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha